”En maskin kan inte hitta på att Ken kan bli plastpappa”

mänsklig skribent mer kreativ än ai

Såg du Svt nyheter häromdagen? Där sändes ett inslag om en korsordsmakare som delar med sig av sitt kreativa arbete och syn på AI-utvecklingen. Tydligen har AI även tagit över en del av korsordskreatörsjobben.

– Det är en jättetråkig utveckling, menar korsordsskaparen Helene i nyhetsinslaget. Korsord rymmer kunskap, ordrikedom och fantasi, säger hon vidare.

Jag är beredd att hålla med. Men egentligen är det inte nödvändigtvis AI:s fel, utan beställarnas. De värdesätter helt enkelt inte ett kreativt snilles jobb framför AI-genererat innehåll. Beställarna är inte villiga att betala extra för spetsfundiga korsord.

Och så är det ju även för mig som skribent. Ibland, vill säga. Men jag har också kunder som värdesätter mitt kreativa och intellektuella textjobb. AI blir aldrig bättre än inputen, men jag kan pusha gränserna i mitt tänkande och skrivande. Precis som en mänsklig korsordsmakare kan.

Som Helene så träffande exemplifierar i inslaget på Svt nyheter:

– En maskin kan inte hitta på att Ken kan bli plastpappa, utan det är bara människor som kan göra det.

Även detta håller jag med om. För mig kan det användas som ett argument för att mänskliga kreatörer, såväl skribenter som korsordsskapare, fortfarande behövs och kommer behövas.

Som i fallet med korsord skymtar oftast skribentens personlighet i en text. Det tillför något utöver vanligheten, det där lilla extra som händer när idéer och erfarenheter blir 1+1=3.

Men för mig som webbskribent kan skrivande innebära en hel del repetitivt jobb. Man brukar säga att en SEO-skribent ska kunna skriva samma text på 1 000 olika sätt. Många texter ska visserligen vara unikt skrivna. Själva innehållet i sig förväntas dock inte alltid vara unikt. I sådana lägen är AI, enligt min mening, en fantastisk tillgång.